Trio Harry Tavitian , Wolfgang Puschnig, Cserey Csaba in concert la Samfest 2007 – (IV)

Csabcsy in concert cu Harry la Clubul Diesel din Cluj, in mai; foto Mihai Vidican

Harry Tavitian: « Cserey Csaba imi este un partener foarte drag. Are mult rafinament, sensibilitate, plus un simt extraordinar al ritmului si al…umorului. Nu in ultimul rand, e o persoana deosebita, cu multa delicatete si bunatate ».

Cserey Csaba http://www.csabcsi.cjb.hu/ este nascut la Gheorghieni, in 1958. Autodidact. A inceput sa cante rock progresiv in anii ’70. In 1978 inregistreaza primele LP-uri cu formatia « Vox » din Miercurea Ciuc. Din 1989 se stabileste in Satu Mare. Infiinteaza formatiile « Mistic » si « Trio Ra », muzica orientala inspirandu-l in mod deosebit si ajutandu-l sa-si dezvolte maiestria in folosirea instrumentelor de percutie. Este actor, a jucat si in piese de teatru de papusi; a avut chiar si o perioada de colaborare, ca tobosar, la unul dintre cele mai celebre circuri din Europa. Considera ca toate aceste experiente diverse l-au imbogatit. La sfarsitul anilor ’90 creeaza « Marsul tobelor », un spectacol unic de teatru al tobelor: « Ideea acestui spectacol am avut-o dupa ce am fost invitat la o nunta, intr-un sat. La masa am vazut un batran care statea singur si retras. Am intrat in vorba cu el. Mi-a povestit ca nu mai avea pe nimeni in sat. Copiii erau in strainatate si veneau foarte rar acasa. Auzind ca el nu plecase niciodata din acel loc, m-am gandit sa-i fac un cadou sufletesc. Sa-l conduc pe batran peste tot in lume cu ce primisem eu de la Dumnezeu – cu betele de la tobe si mimica mea ». Cserey Csaba a participat la concerte si festivaluri in Romania, Ungaria, Germania, Austria. In 1992 si-a deschis si o scoala particulara de tobe. A avut numerosi elevi pe care i-a ajutat cantand impreuna si sprijinindu-i sa-si faca propriile formatii. O experienta extraordinara a fost o lectie de tobe la scoala pentru copii surdomuti.

Pentru « Csabcsy » tobele inseamna totul: « toba este cel mai vechi intrument, e o parte din istoria lumii; intai a fost folosita ca mod de comunicare si de-abia apoi ca un instrument muzical. Viata e de neimaginat fara ritm, de la bataile inimii pana la ritmul vietii de fiecare zi. » Creaza el insusi instrumente de percutie.

In ultimii ani este puternic atras de jazz. O influenta foarte mare a avut-o intalnirea din anul 2002 de la Miercurea Ciuc, cu Harry Tavitian. « Harry e un om foarte interesant, misterios, atras ca si mine de lumea Orientului, care mie mi-a daruit foarte mult. » Revenit acasa, am reusit sa organizez in toamna lui 2002, impreuna cu Teatrul de Nord din Satu Mare, un turneu in trio cu Harry Tavitian si Corneliu Stroe la Cluj, Sibiu, Oradea si Satu Mare. In ultimii ani am avut concerte impreuna cu Harry, in diferite formule, la Constanta, Gheorghieni, Miercurea Ciuc, Odorheiu Secuiesc, la Festivalul « Valea Artelor » de la Kapolcs – Ungaria – si bineinteles, la Satu Mare. Impreuna cu Harry si cu sustinerea deosebita a iubitorilor de jazz de aici dar si a Primariei si Casei de Cultura Municipale am reusit sa reinviem traditia Festivalului de jazz din Satu Mare, aflat anul acesta la a treia editie. Simt ca in jazz ma exprim pe mine insumi si reusesc sa transmit acesta emotie si publicului. Muzica pe care o fac cu Harry este ceva aparte, cu o dinamica deosebita, care nu are nimic de-a face cu pseudojazzul in care se complac multi muzicieni care copiaza jazzul american iar rezultatul e ca toate piesele sunt invatate pe dinafara, suna la fel si tensiunea creatiei nu e nicaieri. Lipseste tocmai ceea ce e esenta jazzului: spontaneitatea si trairea adevarata ».

Lasă un comentariu