Cronici dupa concertul de la Constanta, din 12 oct, de la Club Doors

Foto Gabriel Mitroi, Festivalul Peninsula 2008

Deja sunt depasit de evenimente: din cauza programului foarte incarcat (concerte si inregistrarea in studio a muzicii pentru urmatorul CD – « Birth ») nu am mai anuntat toate concertele pe blog. Sunt si cateva reactii dupa concerte pe care le voi pune pe blog deindata ce voi avea putin timp.

Duminica seara, pe 12 octombrie, am avut un concert la Clubul Doors, in duo cu percutionistul Cserey Csaba. Iata mai jos doua cronici aparute astazi:

Harry Tavitian: „Jazz-ul este o împreună-creaţie a artistului de pe scenă şi a publicului său”

Corina POPESCU (Cuget Liber)

Melancolia folclorului, sensibilitatea blues-ului şi nebunia free-jazz-ului sunt jucăriile maestrului Harry Tavitian. Neastâmpăratul cântăreţ ştie să provoace ritmurile creaţiei spontane şi să te aducă de pe strada mundan-ului în lumea sa.

Aşa face Harry Tavitian ca jazz-ul să intre în tine. Aşa s-a întâmplat cu publicul care a participat, duminică seara, în clubul „Doors”, la naşterea muzicii spontane. Jucăuşul Tavitian împreună cu bateristul şi percuţionistul Cserey Csaba din Satu-Mare, cu care cântă de aproximativ şase-şapte ani, i-au răsfăţat pe cei 70-80 de spectatori cu o suită de piese încărcate cu diferite influenţe. Timp de trei ore, temele clasice de jazz, blues-ul arhaic şi amprenta armenească s-au clădit spontan, reuşind să îi incite pe cei prezenţi la un dialog transcultural încununat la sfârşit cu ropote de aplauze. „Publicul de jazz ştie la ce vine, ştie că vine să asculte, să fie martor la ceva care se va naşte acolo, în faţa lui şi nu va mai putea fi a doua oară la fel”, a explicat Tavitian.

„Jazz-ul este muzica spontană, creaţia spontană. Jazz-ul este o împreună creaţie a artistului de pe scenă şi a publicului său. De aceea, majoritatea lucrărilor mele au un fel de final deschis. Eu consider că nici un artist nu este în stare să îşi finalizeze opera. Ea este închisă de cel care vine să-l asculte, sau să îi privească opera, dansul etc. Voi faceţi sfârşitul a ceea ce noi am cântat”, a mărturisit maestrul.

„Naşterea”

În aceeaşi seară, cei doi au prezentat o suită de colinde armeneşti, colinde autentice, culese de către Béla Bartók în partea de vest a Transilvaniei, la începutul secolului XX. Tavitian a declarat că acestea vor fi cuprinse într-un nou compact disc care ar putea fi gata într-o lună. „Eu nici nu mi-am planificat acest CD, a venit de la sine. Compact-discul s-a născut singur. El este rodul a 20-25 de ani de muncă, de căutări”, a mai spus el. „Suita colindelor de Crăciun s-a închegat în câţiva ani de concerte. Primii germeni au fost chiar prin anii 80, când organizam concerte de Crăciun în Constanţa şi, apoi, după 1990, devenind deja o tradiţie”, a evocat el cu mare plăcere frumuseţea acelor timpuri. Tavitian a ţinut să spună că noul CD nu va conţine colinde devenite şlagăre, ci colinde româneşti, colinde armeneşti culese de către marii folclorişti, desfăşurate pe fondul tradiţiei jazz-ului, într-o lucrare unitară intitulată „Naşterea”.

http://www.cugetliber.ro/1223931600/articol/27872/harry-tavitian-jazzul-este-…

In avanpremieră la Constanţa Harry Tavitian şi Cserey Csaba au prezentat un nou album de colinde

Mirela STÎNGĂ (Telegraf)

Clubul „Doors“ a fost, duminică seară, locul în care a avut loc întîlnirea de suflet între iubitorii jazz-ului şi duo-ul Harry Tavitian (pian, voce, fluiere) – Cserey Csaba (percuţie), deoarece, aşa cum spune însuşi artistul constănţean, „jazz-ul este o împreună creaţie a artistului de pe scenă şi a publicului său”. Întîlnirea de duminică seară este irepetabilă, cu toate că partea a doua a concertului a fost construită pe baza unei scheme prestabilite care, însă, nu a rezistat improvizaţiei. Dacă prima parte a concertului a fost dedicată originilor jazz-ului, blues-ului arhaic şi minunatelor dansuri armeneşti, cea de-a doua a fost avanpremieră a CD-ului care va fi lansat la sfîrşitul lunii noiembrie. Colindele româneşti, dar şi cele armeneşti, armonia pianului, a vocii, acompaniate de ritmul tobelor lui Cserey Csaba au reuşit să creeze o atmosferă de sărbătoare şi de înălţare spirituală, duminică seară, în club „Doors“.

Suita de colinde care se va regăsi pe albumul de colinde „Naşterea“ a fost ascultată în avanpremieră, în clubul „Doors“. Colindele de Crăciun alcătuiesc o lucrare unitară, gîndită, aşa cum a spus Harry Tavitian, „ca un fel transculturalitate, un drum care pendulează între Balcani şi Caucaz – colinde româneşti, colinde armeneşti“. Potrivit jazzmanului, „totul se desfăşoară pe fondul tradiţiei jazz-ului care este muzica afro-americană. Cîteva negro spirituals-uri vor fi liantul între aceste colinde culese între Balcani şi Caucaz“. Ideea de a reuni colindele româneşti inedite, culese de Bela Bartock la începutul secolului XX, în vestul Transilvaniei şi colinde din colecţia naţională de folclor, alături de cele armeneşti, a venit de la sine, fiind „în germene“ de aproximativ 25 de ani. „Terenul“ a fost pregătit de concertele de Crăciun organizate de Harry Tavitian la Constanţa, din anii ’80. „M-am trezit, la un moment dat, cu colegul meu, Cserey Csaba, cu care cînt de şapte-opt ani, că este momentul să adunăm aceste colinde într-o lucrare unitară. Acest CD este rodul muncii a 20-25 de ani de concerte de colinde de Crăciun“, a spus Harry Tavitian.

http://www.telegrafonline.ro/1223931600/articol/67417/harry_tavitian_si_csere…

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: