Satu Mare, Nyíregyháza, Oradea, Sighetu Marmatiei, Baia Mare si Cluj – good playing all around!

 

Foto Andreea Bianca Grijac (SIGHET ONLINE)

Cu Cserey Csaba si Dani Godja, dupa concertul de la Sighetu Marmatiei – 14 martie 2010. Dani a fost autorul moral si unul din organizatorii primului nostru concert de la Sighet. Foto Andreea Bianca Grijac (Sighet online)

Spuneam in 1991, intr-un interviu la Radio Moscova, ca „in Romania, in privinta deschiderii, publicul este mult mai bun decat muzicienii”.

Turneul pe care l-am facut saptamana trecuta mi-a demonstrat inca o data ca nu conteaza daca e vorba de un concert intr-o capitala europeana, la Cluj sau intr-un orasel ca Sighetu Marmatiei, unde nu au mai fost pana acum concerte de jazz. Fie ca e vorba de deschiderea celor care sunt deja familiarizati cu jazzul, fie ca e vorba de curajul cuiva – care nu a mai fost la nici un concert – ca sa nu ia in seama prejudecatile si pur si simplu sa incerce sa ne daruiasca doua ore din timpul sau.

Acum vreo doua luni am primit o invitatie la Nyíregyháza – Ungaria, pentru un concert. A fost al saselea concert, acolo. Acum un an si jumatate fusesem pentru prima oara in formula de duo cu Cserey Csaba; CD-ul nostru „Nasterea” era proaspat aparut si l-am lansat si la Nyíregyháza, cu acea ocazie. Anul acesta organizatorii m-au rugat sa vin tot cu Csabcsy (Ciobcica, asa cum il alint eu…) fiindca succesul de atunci a fost unul deosebit. Nu e atat de greu sa ai succes la un concert, undeva. Important e ce faci la urmatorul, cand revii. Sala a fost arhiplina, inclusiv cu cele cateva zeci de scaune care au trebuit aduse in plus.

Afland de concertul de la Nyíregyháza, prietenii de la Centrul Cultural ”G.M. Zamfirescu” din Satu Mare ne-au propus sa facem si acolo un concert. Atunci ne-a venit ideea sa mai incercam si alte concerte in zona. Mi-am amintit ca citisem pe o pagina de internet un anunt cu un concert al lui Csabcsy la Satu Mare si urmatoarele cuvinte: „Daca exista persoane dornice sa sponsorizeze un concert Harry Tavitian & Cserey Csaba in Sighet, sa ia legatura cu mine prin intermediul site-ului pentru a le comunica detaliile financiare pe care le-ar presupune. Va multumesc anticipat!”. Semnat Dani Godja, pe pagina  www.sighet-online.ro   Ciobcica mi-a spus ca Dani vine de la Sighet la concerte in Satu Mare si are numarul lui de telefon. Au vorbit, Dani a gasit sprijin la Ion Maris de la Rotary Club din Sighet & Asociatia „Valea Verde” si uite asa s-a nascut concertul de acolo. Adi Bogdan de la Maramures TV din Baia Mare venea si el la concertele lui Ciobcica, fiindca ii plac percutiile. L-a sunat, si cu ajutorul lui si al celor de la Rotary Baia Mare (doamna Stela Sasaran) am pus pe picioare si acest concert. Liceele de arta din cele doua orase ne-au fost gazde minunate.

Nu degeaba vorbeam de legatura intre jazz si curaj… Un mare curaj au avut si Mostis Gergő de la Asociatia Moskva din Oradea, care a organizat concertul in fostul club al tipografilor (spatiu nefolosit pana acum pentru concerte) si Adrian Munteanu de la clubul My Way din Cluj, unde am cantat pentru prima oara.

Am calatorit mult saptamana trecuta. De la Constanta la Satu Mare, apoi distantele mai mici dintre orasele de mai sus… In concerte, impreuna cu cei care au umplut peste tot salile, am calatorit “de la negro-spirituals la etno-jazz”. Si am mai calatorit in timp, din prezent – datorita celor pe care i-am cunoscut in aceste zile – in trecut, datorita intalnirilor cu vechi prieteni care mi-au rascolit amintiri de acum 20-30 de ani. Mult stau si ma minunez cum le potriveste Dumnezeu, cateodata. Chiar in zilele in care incepusem sa organizaz turneul, dau peste niste amintiri pe http://mariuscruceru.ro/ despre un concert de-al meu de la Iasi, de acum multi ani. Dau sa-i scriu autorului, sa-i multumesc pentru cuvintele calde si imi dau seama ca Marius locuieste in Oradea. Ajutorul dat cu toata prietenia de Marius in promovarea concertului a fost foarte important, la fel ca si a celor de la www.muzicadevest.ro, cu care am avut si un frumos dialog dupa concert.

Jazzul, ca muzica a libertatii, nu prea face casa buna cu nici o forma de institutionalizare. Toate concertele au fost organizate cu eforturi personale, din pasiune pentru jazz, cu respect pentru public si pentru noi, cei de pe scena. Peste tot am avut gazde adevarate. Mi-au ramas in suflet imaginea Maramuresului sub nameti, salata de vinete, zacusca si ceaiul de chimen ale  Doinei, de la pensiunea din Vadu Izei pe care o diriguieste cu atata dragoste.

Gasiti cronici si fragmente video la “comentariile” posturilor cu anunturile concertelor de saptamana trecuta. Un gand bun tuturor celor care ne-au ajutat in turneu, celor care au venit la concerte – unii chiar scriindu-mi pe blog, pe facebook si pe guestbook.

Si, da, la fel cred si acum: „In Romania, in privinta deschiderii, publicul este mult mai bun decat muzicienii”.

Etichete: , , ,

Un răspuns to “Satu Mare, Nyíregyháza, Oradea, Sighetu Marmatiei, Baia Mare si Cluj – good playing all around!”

  1. rouademunte Says:

    Buna ziua,
    si felicitari pentru blog , poate reusiti sa faceti un concert si la Baile Herculane,sunt sigur ca ati fi bine primiti si aici.

    Sa ne vedem/auzi cu bine la Baile Herculane.

    Cu prietenie,
    Tudor.

Lasă un răspuns

