America, America!

Harry Tavitian si Ghita Muresan pe National Mall, Washington – iunie 1999Foto: Zsolt Meier

 

Am privit si eu aseara intronizarea noului presedinte american.

Intrebari multe si amintiri vechi mi s-au amestecat in cap. Si mai ales… ce insemna America pentru mine?

Pe la vreo 10 ani (prin 1962) am facut o pasiune fara margini pentru limba engleza. Intr-atat de mult incat parintii au trebuit sa ma mute la o scoala care avea profesor de engleza.

 

Tot pe la inceputul anilor ‘60 armenii din Romania incep sa emigreze in America. Mare tulburare. Familii dezmembrate, vieti dezradacinate. La inceput, parintii mei nici nu se gandeau sa plece. Asa cum era, eram fericiti. Dar unul cate unul, toti fratii si surorile lor au plecat. De voie, de nevoie, tata a facut si el cerere ca sa plecam (prin 1970-‘71). Si nu i s-a aprobat. Dumnezeu i-a indeplinit dorinta.

 

Tot atunci, vine marele bluesman negru-american Memphis Slim la Brasov (1970). Da un concert care imi va insemna tot restul vietii. America imi deschidea acum marea poarta a jazzului. Am fost rasfatat. Daca nu m-am dus eu in America, a venit America la mine. Am primit-o.

 

In urma cu vreo 20 de ani mi-am pus o dorinta: daca o fi sa ajung vreodata in America, sa nu o fac cu invitatie de la rude, ci cu una de a da concerte acolo. In 1997 am primit o astfel de invitatie.

Merg la consulatul american dupa viza… dupa cateva ore de asteptare (altii asteptau si cateva zile) doamna de la ghiseu, vazand ca nu aveam alte hartii in afara de invitatie, zice…

– That’s all you got?

Zic… – Yea. Not enough?

– You don’t have a bank account?

– No.

– A house?

– No.

– Car?

– No.

– Then, how do you think you’ll go to America?

– I don’t know. You tell me! And faster, please, cos I haven’t got all day.

Doamna se uita intr-un fel la mine si dispare cu invitatia. Se intoarce si ma intreaba daca am rude in America si daca ma voi duce sa le vizitez. Ii zic ca am si ca o sa trec cateva zile sa le vad daca voi avea timp, deoarece trebuie sa ma intorc urgent acasa pentru alte concerte. Doamna dispare iar si peste vreo 10 minute revine cu pasaportul meu, cu viza pe 10 ani.

 

In 1999 am fost si eu pe National Mall (intre «teapa» lui Washington si Capitoliu), pe care l-am revazut ieri la televizor cu ocazia “inscaunarii”. Am avut un concert acolo, cu Orient Express-ul, la «Smithsonian Folk Life Festival», un mare festival de folclor si traditii. Prezenta noastra se datora domnului Augustin Buzura, pe atunci director al Institutului Cultural Roman, care a conditionat participarea Romaniei cu acceptarea pe Mall a bisericii de lemn maramuresene si a Orient Express-ului, initial refuzate de americani. Exasperati, acestia le-au numit pe amandoua, «capriciile lui Buzura». Biserica cica ar fi primejduit libertatea de constiinta a vizitatorilor, iar cu Orient Express-ul nu intelegeam ce ar fi putut avea. Era jazz, chiar etno-jazz, curentul cel mai nou de atunci. Intr-un tarziu am fost luminat: pai tocmai asta era… imaginea Romaniei trebuia sa fie cea patriarhala, exotica si nicidecum una moderna, vie, care sa arate cum traditiile erau valorizate in jazz.

Noi eram nu de mult scapati de sub comunism. Iar in America… ce credeti? M-am crucit sa-i vad pe multi vorbind incet prin casa, sau cu mare atentie ce vorbesc la telefon… sa nu scape ceva “forbidden” pe gura… sau ce scriu prin emailuri… si credeti-ma ca mai pot continua. Le era o frica teribila de a nu incalca “the politically corectness”.

 

Cu toate ca jazzul, singura contributie a Americii la cultura lumii, este viata mea, nu am trait niciodata cu iluzia mitului american. Scriam poemul “Jazz” in 1986. E la fel de actual si azi:

https://harrytavitian.wordpress.com/2007/02/12/jazz/

Viza de care va povesteam mai sus a expirat acum vreo 2 ani. Nu cred ca ma voi grabi sa iau alta.

Oare se va intoarce jazzul – libertatea – in America? Nu cred.

3 Răspunsuri to “America, America!”

  1. Tavitian pentru Romania pozitiva « Harry Tavitian’s Blog Says:

    […] Pe 14 ianuarie s-au încheiat sărbătorile de iarnă şi în Biserica ortodoxă română şi în cea armeană. Am petrecut cu bucurie şi Crăciunul românesc şi cel armenesc – care este odată cu Botezul Domnului, pe 6 ianuarie, păstrând tradiţia din primele secole de creştinism. În anii copilăriei mele viaţa comunitară era f oarte intensă. Dar de la începutul anilor ’60 pentru armenii din România a început un nou capitol: emigrarea în America. Asta a afectat hotărâtor viaţa noastră. Aveam 10-12 ani, când, rând pe rând, toate rudele noastre au început să plece. În acest timp, părinţii mei se încăpăţânau să nu facă acest pas, deşi eram din ce în ce mai singuri. Acest lucru s-a dovedit, în cele din urma, vital pentru cariera mea. Mă îndoiesc că în America aş fi rezistat tentaţiilor şi presiunii sufocante a comercialului. Iată aici un articol scris pe blogul meu despre acest subiect ”America, America!”. https://harrytavitian.wordpress.com/2009/01/21/america-america/ […]

  2. Eugen Aloisiu Pandrea Says:

    Impresionanta povestioara ta!!…si plina de advaruri legat de fabuloasa AMERICA!!Sa sti ca nici pe mine nu ma impresioneaza deloc,chiar daca sporadic am mai fost de2 ori de atunci,avand in vedere ca io m-am saturat de America cu 3 ani inainte de Smithsonianul nostru!!Am si io faine amintiri legate de Big Ghita!Te imbratisez frateste si-ti multam de poza!I hope to see you again.Nucu Pandrea.

  3. Ghimuș Iulian Says:

    Tot ce ați spus e adevărat, dar nu știu ce vă poate dezamăgi atât de mult, încât să nu vă mai doriți să ajungeți în SUA!?
    Un președinte de duzină? Serviciile de informații care au ochi și urechi peste tot? Visul american prăfuit în studiourile de la Hollywood? Publicul care nu deosebește arta de chici? Manipularea populației prin mass-media de către corporații? Mai trebuie să fie ceva bun pe acolo, cred că nu e totul pierdut. Cum ar fi jazz-ul!

Lasă un răspuns

